Thursday, June 9, 2016

Metoder för hårtransplantationer


Det finns ett antal olika metoder för hårtransplantationer.

Hårlyft
En elastisk silikonplatta med titanhakar opereras in. Silikonplattan drar ihop sig vilket gör att den hårbärande huden sakta töjer ut sig, precis som när man går upp i vikt. Huden som finns mellan hakarna komprimeras däremot precis som när man går ner i vikt. Efter cirka 30 dagar tas plattan bort. Operationen genomförs med lokalbedövning.

Microplus
En metod som innebär transplantat ned till ett hårstrå.

FUE
FUE (Follicular Unit Extraction) är ett sätt att transplantera hårsäcksgrupper som tas från ett givarområde och flyttas en i taget. Ingreppet sker utan skalpell och inget behöver sys. Det går att transplantera upp till 8 000 hårsäcksgrupper (ca 17 600 hårstrån) med FUE. Under en operation är maximalt antal hårsäckar som kan flyttas mellan 2000-3500 hårsäckar beroende på diametern som kirurgen använder vid operationen.

Källa: Wikipedia


Nu börjar det närma sig dagen för min andra FUE  HT. Jag har bestämt mig för att även denna gång låta Teamet på Ilter Clinic utföra den, jag var extremt nöjd vid förra operationen och för mig är det de självklara valet. / Göran